Hyppää sisältöön

Palvelumuotoilun menetelmät

Minkälaisilla menetelmillä palvelumuotoilua voi toteuttaa?

Palvelumuotoilu on tapa toimia ­- ajatusmalli, jonka avulla voidaan toteuttaa asiakaslähtöistä palvelujen suunnittelua ja kehitystä. Se tarjoaa tämän päivän työhön sopivia ketteriä ja sovellettavia työkaluja, sekä prosessin, jonka avulla palveluja voidaan kehittää.

Minkälaisia työkaluja ja menetelmiä sitten olisi hyvä käyttää ja osata?

Varsinaisia palvelumuotoilun menetelmiä on monia, ja useasta menetelmästä on vielä erilaisia versioita. Menetelmien viidakko voi tuntua joskus liiankin laajalle, ja tilanteeseen tai työpajaan sopivan työkalun valinta hankalalle.

Kysyin kerran muotoilijakollegoilta heidän suosikkimenetelmistään ja työkaluistaan – siis niistä, mitä he käyttävät eniten työssään. Ehkä hieman yllättäen sain vastaukseksi haastattelut, palvelupolut, luotaimet, erilaiset kokoavat kanvastyökalut, sekä työpajat. Toki näiden lisäksi mainittiin paljon erilaisia havainnollistavia menetelmiä, joita käytetään esimerkiksi prototypoinnissa. Jokaiselle muotoilijalle muodostuu luonnollisesti omanalainen työkalupakkinsa sen mukaan, minkälaista työtä tekee, ja minkälaisessa organisaatiossa toimii. Kaikki menetelmät eivät sovi kaikkiin vaiheisiin, esimerkkinä vaikka tiedonhankintaan, ideointiin ja konseptointiin, joten menetelmien variaatioita on hyvä opetella, ja niitä on myös hyvä oppia soveltamaan. Oikealla menetelmävalinnalla pääsee kuitenkin helpommin haluamaansa tavoitteeseen, ja näin menetelmän käyttö, tai siihen osallistuminen, on myös osallistujille mielekkäämpää.

Pidän marraskuussa koulutuksen palvelumuotoilun menetelmistä. Jos sinä haluat suunnitella itsellesi omaa työkalupakkia, tai saada omalle organisaatiollesi näkökulmia kehittää teidän omaa työkalupakkianne, tule kanssani yhdessä suunnittelemaan sitä. Käymme läpi mm.

  • Palvelumuotoilun yleisimpiä menetelmiä, kuten havainnointi, haastattelu ja yhteiskehittäminen, persoonat, polut ja kartat.
  • Kaikenkarvaisia menetelmiä ideoinnista nopeisiin toteutuksiin, kuten prototypointi, nopea testaaminen ja tiedon visualisointi, kanvakset, brainstorming, lotus blossom, 100 ideaa, kuusi hattua.
  • Menetelmien soveltamista, kuten priorisointia ja olennaisen kiteyttämistä menetelmien kautta, eli sitä, millä lailla menetelmät auttavat hahmottamaan ja visualisoimaan asiakkaan näkökulmaa, sekä menetelmien tuottamaa tietoa, hyötyä ja arvoa, ja sitä, miten nämä ohjaavat menetelmien valintaa.

Koulutusohjelma ja ilmottautuminen:

https://www.ratekoulutus.fi/koulutus/palvelumuotoilun-menetelmat/

Kerro, mikä on sinun lempimenetelmäsi ja miksi. Mitä haluaisit vielä oppia?

Koulutuksen sisältö muodostetaan toiveiden pohjalta sopivaksi kokonaisuudeksi niin, että osallistujat saavat tuntumaa ja osaamista kunkin palvelumuotoilun prosessin vaiheen työkaluista ja menetelmistä.

Terkuin, Outi

Jaa somessa:

Tilaa uutiskirje

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.