Hyppää sisältöön

Työkalut

Vision Factoryn asiantuntijoiden luomat pelilliset muotoilutyökalut ja menetelmät on suunniteltu innovointiin, palvelumuotoiluun ja yhteiskehittämiseen. Me olemme erikoistuneet liiketoiminnan kehittämiseen pelillisten menetelmien avulla. Vision Factoryn asiantuntijoilla on vahva pelillisten työkalujen ja menetelmien kehittämisen tausta ja kokemus.

Olemme tutkimuksissa ja käytännössä todenneet, että pelillisyys auttaa keskittymään käsiteltävään asiaan paremmin kuin monet muut osallistavat menetelmät. Pelillisyys tuo tasapainoa, innostuneisuutta ja auttaa laajentamaan pelaajien ymmärrystä sekä oppimaan uusia asioita

summaa meidän Design Director Outi.

Pellillisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä niin sanottua ”serious gamingia” eli peliä, joka on suunniteltu jotakin muuta kuin viihdekäyttöä varten. Pelillisyys sopii muun muassa tilanteisiin, joissa ideoidaan, kehitetään ja kerätään tietoa, tarkastellaan jonkin asian nykytilaa tai koetetaan ratkaista jotain käytännön ongelmaa. Se on siis strateginen tapa parantaa järjestelmiä, palveluita, organisaatioita ja toimintoja, ja tekemisen tapa on samantyyppinen kuin pelattaessa pelilaudalla vapaa-ajalla. Pelillisiä elementtejä ja tekniikoita soveltamalla osallistujat motivoituvat ja sitoutuvat toimintaan perinteisiä menetelmiä syvemmin.

Missä asioissa voimme auttaa pelillisyyteen liittyen?

Koulutuksessa

Koulutus voi keskittyä vaikka organisaation oman muotoilupelin kehittämiseen tai pelillisyyden teorioihin perehtymiseen. Kannattaa myös tutustua meidän avoimiin koulutuksiin, muutaman kerran vuodessa pidämme kaikille avoimen koulutuksen pelillisyyteen liittyen.

Kehittämisprojekteissa ja työpajatoiminnassa

Käytämme asiakkaan tarpeiden mukaisesti pelillisiä menetelmiä ja työkaluja. Voimme toteuttaa organisaatiollesi ideoinnin, suunnittelun tai asiakasymmärryksen työpajan käyttäen CoCo Cosmos tai muita pelillisiä menetelmiä.

Tutkimuksessa

Tutkimuksen ja julkaisujen kautta alaa saadaan kehitettyä ja vietyä eteenpäin. Meidän toimitusjohtajamme Krista Keränen väitteli Cambridgen yliopistosta yhteiskehittämisestä, palvelumuotoilusta ja palveluinnovaatioista ja pelillisyys oli siinä vahvasti mukana. Mikäli olet käynnistämässä hanketta tai tutkimusta aiheeseen liittyen, olethan yhteydessä.

Fyysiset muotoilupelit

Muotoilupelit ovat ne näkyvin ja innostava osa pelillisyyttä. Olemme olleet kehittämässä monia muotoilupelejä ja pelillisiä palveluita asiakkaillemme. Lisäksi olemme yhteistyössä kumppaneidemme kanssa kehittäneet CoCo Cosmos ja InnoBoost -muotoilupelit, jotka ovat myynnissä meidän verkkokaupassamme.  Verkkokaupasta löytyy myös monenlaista pelillisyyttä tukevaa materiaalia ja työkaluja työpajatoimintaan.

Pelillisyys-yhteisö

Tämä on asia, josta me haaveilemme ja jota me rakennamme pikkuhiljaa. Yhteisöä, jossa muotoilijat, fasilitaattorit ja kehittäjät voivat jakaa ja saada tietoa pelillisyyteen liittyen, ja jossa voisimme testata erilaisia pelejä ja viedä liiketoiminnan kehittämistä enemmän yhteiskehittävään suuntaan. Jos tämä aihe kiinnostaa sinua ja organisaatiotasi, niin olethan meihin yhteydessä.

Yhteiskehittäminen pelillistäen soveltuu erityisen hyvin markkinaselvityksiin ja tilanteisiin, joissa ollaan tekemissä jonkin aivan uuden kanssa.

Peter Ruokonen, toimitusjohtaja,
Cariitti Oy

Tutustu Vision Factoryn peleihin:

Lisää pelillisyydestä ja siihen liittyvistä teemoista voi lukea:

  • An exploration of the characteristics of co-creation in the B2B service business.
    2015. K. Keränen. Lue lisää
  • Suunnittelupelin käyttö yrityksissä – pelaamalla syvää ymmärrystä ja tuloksia. Esimerkki CoCo Tool Kit.
    2015. O. Kinnunen. Lue Lisää
  • Muotoilupelit opetuksen menetelmänä – palvelumuotoiluun tutustuttavan muotoilupelin tapaustutkimus.
    2023. H. Voutilainen. Lue lisää
  • Design Game as an approach to Service Development : CoCo Cosmos 3.0
    2023. L. Väisänen. Lue lisää